Ganska mycket om FK...

Jag HAR scrappat en hel del på sistone men inget dyker upp här i bloggen än... Det är det tråkiga med uppdrag, att det kan bli lite tomt på saker att visa ibland. ;-)

Igår var jag på möte med en rehabiliteringshandläggare på FK. Jag har lyckats undvika att skriva världens längsta inlägg om FK här i bloggen, även om det varit ruggigt nära flera gånger. Just nu är allt helt ok. Handläggaren jag träffade igår verkar bra och hennes uppgift är ju bara att se till att min återgång till arbetet blir så bra som möjligt. Jag hade däremot en hel del problem för några veckor sedan, för FK bestämde sig nämligen för att avslå min ansökan om sjukpenning. De hörde inte av sig till mig för att fråga något och de pratade aldrig med min läkare. Det bara bestämde sig för att avslå. Poff. Det spelade ingen roll vad jag varit med om, hur länge sedan det var jag jobbade eller att min läkare bedömt att jag inte kan jobba 100%.

Man har ändå möjlighet vid ett avslag att komma in med kompletteringar och efter att min läkare skrivit ett lååångt och utförligt nytt sjukintyg så var det tack och lov inte något snack längre. Jag får min sjukpenning.

Men det var två veckors helvete innan det väl var beslutat. Det var hemskt att känna hur dåligt jag kunde må. Det var hemskt att höra någon säga att det gått så lång tid nu, sedan Hugo dog. Det var hemskt att läsa på papper att det verkade som att jag "inte kunnat bearbeta inträffade händelser". Jag förstår fortfarande inte hur det sistnämnda skulle påverka min arbetsförmåga positivt. Eller så menade försäkringsläkaren som skrev det att jag borde straffas lite eftersom jag inte bearbetat händelserna snabbt nog?

Ja ni hör, så där snurrade tankarna oavbrutet under två veckors tid. Tänk om FK istället börjat med att vända sig till läkaren och bett om kompletterande upplysningar. Då hade de fått det , kunnat besluta att allt var ok och sen meddelat mig om att de fått en komplettering och att allt var bra. Det hade besparat mig och min familj de där två veckornas katastroftillstånd.

Det värsta är att jag tyckte att mitt första läkarintyg var rätt BRA. Jag har sett några stycken vid det här laget... Bland annat stod det att jag nu succesivt ska återgå i arbete. Det fanns en plan. Jag var på väg tillbaka. Men ändå bestämde de sig för att det inte dög. Med resultatet att de fullständigt ryckte undan marken under mina fötter.

Tack och lov har det vänt ganska snabbt efter det positiva beskedet som till sist kom. Det känns ganska bra nu igen. Jag ÄR på väg tillbaka. Men jag har större kunskap om hur sårbar jag är...

Kommentarer
Postat av: MiaMaria

*kram* Tur att det löste sig till slut, men det verkar inte alltid vara så smidigt.

Såg dig på syfestivalen, men vågade inte säga hej. Blir lite blyg när man ser "kändisar" från nätet ;)

Postat av: Ulrika

Skickar kramar här med!

2007-11-06 @ 18:07:04
URL: http://ulrikaulrika.blogg.se/
Postat av: Lina T

skönt att det ordnade sig till slut.
kram på dig!

2007-11-06 @ 19:44:30
URL: http://ltannerfalk.blogg.se
Postat av: Renée

Skickar en värmande kram och hoppas att det bara kan gå på rätt håll nu! Att man ska behöva vara i händerna på myndigheter när man redan ÄR svag och mår dåligt... *morr*. "Man ska vara frisk för att kunna vara sjuk" eller hur man brukar säga... Hur man nu ska orka slåss för sig när man redan är svag?
KRAM!!

2007-11-06 @ 20:14:23
Postat av: Jenny

Skönt att allt ordnade upp sig tillsist.
Stor kram
Jenny

2007-11-06 @ 20:31:08
URL: http://www.jennysandberg.se
Postat av: Camilla W

Åh, jag blir så upprörd! Tänk om de hade skött det lite smidigare så hade det ju blivit lättare för alla. "mummelfulaordmummel" Kramar till er

2007-11-07 @ 08:06:49
URL: http://camillasscrapblogg.blogg.se
Postat av: netha

Poppar in och säger bara suck.
Ja nu efter en vecka då jag har gått igenom samma sak som du med FK. Så blir jag faktiskt arg, hur F_n kan de med att bara sopa undan mattan för en. Här går man och precis har fått näsan över vattnet och börjar känna att nu, äntligen börjar jag komma tillbaka. Då kommer en människa som man aldrig har träffat, och säger att man skall börja jobba, det är inget fel på dig, ut med dig bara. osv.
Även fast jag har läkare, psykiater (2 olika) arbets terapeuten samt sjukgymnastens utsago att det inte är dax för mig än, så bestämmer FK att jag skall ut.
Ja du, man kan inte mer än bara ruska på huvudet, men nu när livsandarna börjar komma tillbaka i en igen så inser man faktiskt att man lever på en skör tråd.
Men, man måste vara friskt för att orka slåss med FK.

2007-11-07 @ 14:04:53
URL: http://nethas.blogspot.com/
Postat av: SannaF

Ja FK kan verkligen vara helt otroligt jobbiga och otrevliga och helt borta från verkligheten!
Skickar en stor kram till dig!!!

2007-11-09 @ 18:47:34
URL: http://sannaf.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback