Vi har varit med Linus hos...


...öron, näsa, hals idag. Det var tidigt i våras som han hade öroninflammation och senare i vår som han plötsligt började höra väldigt dåligt. Det var jättejobbigt för det blir många konflikter ändå med en 5-åring, utan att man ska behöva vara ständigt osäker på om han ens hört eller inte... Och det värsta var att han själv led av det, t.ex. när han var på tennislekis och inte hörde vad tränaren sa. Han förstod nog inte riktigt vad som var fel, men det märktes at det var jobbigt.

Vi fick en tid hos vårdcentralen där vi gjorde ett hörseltest som bekräftade att han hörde uselt på båda öronen. Tyvärr kunde läkaren inte alls hantera det hela utan han tittade i öronen och sa att det såg bra ut och sen att det var jättekonstigt att han hörde så dåligt. Han ifrågasatte om Linus ens hade förstått vad han skulle göra under testet - och det visste ju jag som var med att han absolut gjort. Vi fick en remiss till sjukhuset och blev förstås rätt förvirrade och oroliga eftersom det inte lät alls på läkaren på VC som att det skulle ha med den tidigare öroninflammationen att göra.

Sjukhuset tyckte dock inte att det var någon fara på taket utan meddelade att vi skulle få vänta ända till juli med att få en tid. Just då var jag ganska upprörd - minst sagt - och kände att det var nära att jag åkte dit och satte mig och krävde att få en riktig diagnos ställd bums. Men till sist lyckades de väl övertyga mig något så när om att det faktiskt är rätt vanligt att det blir så här efter en öroninflammation och att man kan få ordentligt nedsatt hörsel under en period, utan att det är någon fara i längden.

Idag hade vi till sist vår tid på sjukhuset och vid det här laget kändes det ju rent av fånigt att åka dit, eftersom vi tycker att L hört bra ganska länge nu. De hade väl rätt på Öron näsa hals när de sa att det oftast går över av sig självt...

Men vet ni vad....? Han har fortfarande vätska bakom ena örat! Ett öra är tack och lov bra, men vi ska få komma tillbaka om 6 månader igen och om det inte är borta då kanske det blir aktuellt med rör... Läkaren på sjukhuset sa att det inte fanns en chans i världen att det faktiskt såg bra ut då när vi var på VC och läkaren skrämde slag på mig. Jag blir så himla tjurig. Det är ok att allmänläkarna inte har all tänkbar kompetens men de borde ju banne mig i alla fall inse sina begränsningar...

Jaja, det är i alla fall himla skönt att vara förbi VC nu och att ha kommit in i rullorna på rätt klinik... :)

En helt annan sak - vår stationära dator är paj. :( Jag ringde "verkstan" och förhoppningsvis är det bara att byta strömaggregat för 450 kr inkl arbete... *håller tummarna*

Kommentarer
Postat av: Lilo

Inte är det lätt inte! Så där har vi hållt på med Felix tills han var 15 säkert! Riktiga problemöron. Hoppas ni får rätt hjälp nu! Men vätskan brukar som tur är försvinna av sig självt.

Postat av: Lina T

hua, skönt att det ändå verkat bättra sig. Vi har haft en liknade erfarenhet med BVC+VC ang Elias tå-gång. Jag tog honom till privatläkare istället och fick då remiss direkt till ortoped och sjukgymnast. Nu har han haft skena om natten i snart 4 veckor och hans fot är redan mycket bättre.

Man måste stå på sig och inte ge sig tydligen...

kram

2008-08-04 @ 21:51:49
URL: http://linasviktkamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback