Trädgårdssnack...


Jag gillar det här fotot på luktärterna som tar tag i snörena och klättrar uppåt. De har växt en hel del sedan jag planterade ut dem, men ser fortfarande rätt futtiga ut i förhållande till pinnarna och snörena jag satt upp. Det ska bli spännande att se hur det blir till slut...




Den här krukan med sommarblommor som jag lyckats sätta ihop är jag också nöjd med! Och än så länge har jag lyckats hålla liv i den ritkigt bra, måste jag säga... :) Nere i hörnet till vänster skymtar lite timjan.




Det här är en mindre rolig bild... jag vet inte vad vi ska göra åt vår ganska stora grusyta som är alldeles full med ogräs och ser rätt så bedrövlig ut. Ha kvar gruset och rensa ordentligt? Måste man använda gift då, för att hålla den fri från växtlighet, eller ska man rensa som en galning...???? Gräsmattan brevid är också rätt bedrövlig, så hela framsidan skulle verkligen behöva en uppryckning. Jag skulle gärna sätta igång, men problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska göra. Vi måste väl göra upp någon sorts plan först...

Det är förresten en akleja som skymtas bland ogräset... =) (Det var den jag tog kort på egentligen.) Jag vet inte om jag ska försöka spara fröna (hur gör man då?) eller om jag ska försöka spara själva plantan och plantera om den...


Kommentarer
Postat av: Renée

Inte lätt med grusytor... Känner igen det där alltför väl! Det är snyggt och på sätt och vis praktiskt med grusytor, men ack så jobbigt att hålla ogräsfritt utan gift... Vi har gett upp delvis och sått gräs istället på två ställen där det blev omöjligt att hålla rent från ogräs (pga att de gångarna inte var anlagda på rätt sätt. Om vi gjort om gångarna från början med rätt underlag inkl nån slags väv hade det kanske gått lättare, men ändå svårt med gångar omgivna av gräsmattor som fröar av sig.). Vi kanske anlägger dessa gångar på nytt längre fram, men just nu har vi inte tid eller ork så det får blir större gräsmatta istället.



Vad kan man göra?

1. anlägga på nytt med rätt underlag, inkl väv som hindrar en del ogräs (lite kommer att komma till slut ändå när det hamnat jord bland stenen, men förhoppningsvis inte så mkt och trots allt lättare att rensa än som nu) och ett rejält lager grus överst.



2. kratta regelbundet hela vår/sommar/höst-säsongen så att ogräsfrön som dimper ner inte kan rota sig. Be barnen hjälpa till! Snyggt med ränderna blir det också. Gärna stor tunga kratta á la kyrkogård (m man kan få tag i en sådan). Har man väldigt stora ytor och är begåvad med en traktor fixar man kratta att sätta bakpå, sedan är det bara att köra runt med jämna mellanrum.



3. Hälla på nytt lager grus, så tjockt man kan utan att det för den skulle blir omöjligt att gå på. Om inte annat blir man så lycklig när man lagt på ett nytt, fint vitt lager - det är så snyggt! Ett tag iaf...



4. Bränna med gasolbrännare eller spruta med ättika (funkar dock bara vid torrt och soligt väder och tar inte helt död på det, men dämpar det. Och så får man gult, visset ogräs i gångarna istället...)



5. Rensar som en galning (glöm scrapping och annat kul ;-)



6. Så gräs istället. (mer att klippa)



5. Lägga plattor. (dyrt och stelt)



6. Anlägga trädäck. (funkar inte överallt)



7. Asfalt. (usch!)

2008-06-13 @ 17:52:48
Postat av: Evelina

Gräv du upp den lilla akelejan och sätt den någonstans där du vill ha den. Sedan när den har satt frö känner du när de är "klara" genom att skaka lite på frökapseln. Rasslar det lite så är det bara att öppna upp och skaka ut fröna där du vill ha dem och rafsa runt lite om du vill. Akelejor frösår sig VILLIGT själva. De dyker upp överallt i min trädgård, på alla möjliga och omöjliga ställen. :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback