Mer om groddburken...


Först av allt - tusen tack till
Johanna för de jättejättefina och superanvändbara bokstäverna som kom hem till mig i ett så jättefint paket! : )

Lina ville veta mer om groddburken... Den är toppen! Ingen komplicerad mojäng, utan den består helt enkelt av fyra lösa bitar som går att ställa i varandra. Det är två "våningsplan" - de genomskinliga delarna på bilden - där man kan grodda. Det är som två skålar/burkar där hela botten är en sil. Underst ställer man en uppsamlingsskål (mörkgrönt) och överst kan man ha ett lock som också det är fullt med hål så att man kan hälla på vatten genom det om man vill.

Jag har bara groddat mungbönor i burken än så länge (alfaalfafrön har stått på inköpslistan ett tag, men de vägrar visst ta in det på Willys där vi oftast handlar...)  och de ska först ligga i blöt 8-12 timmar och sen är det bara att lägga dem på ett av "våningsplanen". Man plockar bort de bönor som inte svällt och sen är det enda som behövs att man sköljer lite 2 ggr/dygn. Det är här groddburken är så bra, för tidigare har jag spänt en silduk över en tillbringare eller burk med hjälp av gummisnoddar och så har jag fått greja och fixa för att den där sen ska stå på ett sätt så att vattnet kan rinna av ordentligt utan att duken trillar av eller att alla bönor/groddar fastnar innan för silduken, på utsidan av burken... Nu behöver jag bara skölja, ställa dit "våningsplanet" på sin plats och så får det stå så. Gärna med en diskhandduk över, för det går bättre i mörker.

Jag köpte till en extra "våning" också förresten. 2 följde med burken. Om man är riktigt flitig kan man ju ha flera omgångar igång samtidigt, så att de blir klara med några dagars mellanrum. Just mungbönor är klara att äta efter 3-5 dagar. Mums! :)

EDIT: Jag har köpt burken i en hälsokostaffär. Tror det är bästa tipset, om någon vill ha en egen. :)


Kommentarer
Postat av: Lina

tackar för beskrivningen!

Det här kanske vore en bra en bra julklapp att önska sig :)

Postat av: Ulrikaulrika

Ser ju suverän ut! Jag kör med glasburk, men denna vore ju smidigare. Var har du köpt den?

2008-11-27 @ 21:32:27
URL: http://www.ulrikaulrika.se/
Postat av: Silwerstar

Bra att bokstäverna kom fram som de skulle! :D Slit dem med hälsan! ;)

2008-11-29 @ 08:14:25
URL: http://silwerstar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback