Phu...


En av våra brandvarnare - oklart vilken - fick spel och larmade i natt vid ett-tiden. Egentligen konstaterade vi väl ganska snabbt att det inte var någon brand och tjutandet slutade av sig självt ganska snart, men det tog ändå över en timme att få ned pulsen och att somna om och det var nästan motvilligt jag gick med på att stänga ögonen. Jag gick dessutom en extra runta och tittade och sniffade, efter att J hade varit runt, för jag kunde verkligen inte slappna av.

Jag har alltid varit väldigt rädd för eld och falska brandlarm är verkligen inget jag behöver fler av. Grejen är att det har hänt tidigare. Sedan vi flyttade in i huset i mars -07 har vi haft 4 falska brandlarm, varav 2 mitt i natten. Vi bytte brandvarnare efter senaste gången och jag var helt övertygad om att det skulle lösa problemet, så det känns verkligen inte bra att det hände IGEN. Vad kan det bero på? Har vi för mycket damm i luften? Sitter någon av dem i något drag, där det blåser förbi damm? Vad kan det annars vara som utlöser det? Usch, jag blir skakis igen när jag skriver om det här.

Jag hittade en tråd på "bygga hus" från 2006 där någon berättar om ungefär samma sak och där hände det alltid i slutet av juni - början av juli. Jag vet att i alla fall 2 av de tidigare 3 larmen har varit mellan maj-augusti. Det tredje minns jag faktiskt inte när det hände. Jag undrar om det kan ha med väder och temperatur att göra?

Hua... att vakna mitt i natten av det där tjutet är i alla fall fruktansvärt. Och jag sprang förstås upp utan glasögonen så jag såg ingenting och man är inte speciellt klar i huvudet heller så dags. Johan fick säga till mig att gå att ta hand om Linus, som vaknade och undrade vad som stod på, för jag stod kvar ovanför trappen och hade fortfarande inte bestämt mig för om jag behövde rycka upp barnen och springa ut eller inte. OM det verkligen är en brand har man ju inte tid att så och fundera, men kanske skulle man känna lukten och förstå att det var på riktigt om det verkligen gällde.¨

EDIT: Jag läste just det här och insåg att det kanske är därför? Brukar ni dammsuga era brandvarnare? *känner mig plötsligt lite dum*  "Brandvarnare bör dammsugas åtminstone två gånger per år eftersom damm, pollen och flugor kan utlösa falsklarm."

-------------------------------------------

Long post in Swedish, short version in English... ;-)

One of our fire detectors went off in the middle of the night. It was a false alarm, but I'm still shaky... I have always been very afraid of fire, and waking up to that sound is horrible! It has happened 3 times before - one of those times being in the middle of the night too - since we moved to this house in March -07. After the third time we changed the detector and I was so confident that we'd solved the problem, so I'm really disappointed that it still happened again...! I have no idea what causes the alarms. Too much dust in the air? I'm not even sure which of the detectors went of tonight, because it stopped rather quickly, all by itself. But even if we could see there was no fire, it took more than an hour before I was calm enough to go back to sleep, and I didn't really want to close my eyes again... :( I really hope it doesn't happen again...

EDIT: I just read that fire detectors should be vacuumed twice a year because dust, pollen and flies may cause false alarms. I guess that might be what we've done wrong...? *feeling a little bit stupid*

Kommentarer
Postat av: Renée

Kan vara de här pyttesmå djuren (trips) som kryper in och ställer till det... så du kanske inte behöver ha så dåligt samvete för dammsugningen ;-)

2009-08-05 @ 11:51:07
Postat av: Ida

Usch va otäckt! Skönt att de var falskt alarm men jag skulle nog inte kunna sova på många timmar efteråt. Kram

Postat av: Ellinor

Våra brandvarnare börjar alltid tjuta när batteriet är på väg att ta slut... och märkligt nog händer det ofta på natten.



Skönt att det var falsklarm i alla fall!

2009-08-07 @ 22:01:32
URL: http://myransmemoarer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback