Ni som är trädgårdskunniga... :)


Vi har ju lite kaos i trädgården och det går väldigt sakta framåt med små, små steg i taget. Där våra löjtnatshjärtan växer kryllar det av otäcka tistlar och jag är rätt sugen på att bara gräva upp rubbet och göra om fullständigt, för annars går det väl aldrig att bli av med tistlarna. Skulle vilja göra en riktig rabatt, istället för att bara ha en ynklig liten plätt med lite fina blommor blandat med ogräs, mellan gräsmattan och förrådet....

Frågan är nu - måste man göra en sån sak på hösten? Det är väl egentligen då man ska flytta och greja med sina perenner? Kan man göra något åt det här på våren/sommaren? Det skulle kännas lite synd att gräva upp och göra om så pass att vi inte ens sparar de blommor som ändå finns här i trädgården från början, så jag vill gärna ha kvar mina löjtnatshjärtan...

Jag beställde lite fröer i helgen som damp ned i brevlådan idag. Jag har inte planerat så himla noga - det är mest grönsker och sommarblommor - för jag känner att om jag ska planera in i minsta detalj innan jag sätter igång och GÖR så kommer det aldrig bli av överhuvudtaget. Jag känner mig själv lite grann i alla fall. ;-) Men egentligen borde vi ju satsa på att bygga upp grunden med tåliga och fina perenner. Och försöka få bort de värsta ogräshädarna och rädda de växter vi vill behålla. Har på en annan plats bondpioner som nog skulle behöva lite omvårdnad och där man skulle kunna utöka och lägga till fler växter som sällskap. Men jag vet liksom inte i vilken ände jag ska börja och hur jag ska göra. :)

Det ska hur som helst bli kul med vår och sommar och att få börja så lite grejor snart. :)


Kommentarer
Postat av: Annika Knober

Jag grävde ut land förra våren och planterade i majmånad. Gjorde ingenting med mina perenner i höstas - fick tips av en kollega som dessutom har trädgårdsbutik att vänta till våren.

Åk iväg till en trädgårdsbutik och ta en snack med dom - få lite tips - dom är alltid villiga att ställa upp!!

Lycka till!

Postat av: Sannasmamma

Så länge det går att gräva i jorden så ska man kunna plantera/omplantera. Men man måste ju se till förutsättningarna..

Det går bra från och med våren fram till ganska sent på hösten, under den varmaste perioden på sommaren är det lite trixigare, speciellt om du flyttar en högblommande växt ;)

Men våren eller hösten spelar ingen roll =)

(Det går bra på sommaren också, men bäst resultat får du under vår/höst ;))



Kram och lycka till =)

2009-01-08 @ 16:55:24
URL: http://skeppar.blogspot.com
Postat av: Madde

Hejsan!

Det går att plantera om hela sommaren, det du ska tänka på är att om du planterar om mitt i högsommaren är att de inte får torka ut... då är det ogjort arbete. Ett annat tips är också att plantera flera av samma sort tillsammans, i öar liksom samt att plantera tätt ifrån början, då orkar inte ogräset att växa till sig ordentligt. Jag tycker att det är lättare att flytta växter i stället för att rensa ogräs jämt!!!

2009-01-09 @ 14:58:02
URL: http://www.mad-madde.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback