Det växer


Jag har en hel massa olika frösådder på gång. Jag har lite extra belysning, men inte till alla växter och det syns ju på en del som är väldigt ynkliga och långsmala... Vi får väl se om de går att rädda eller om det inte blir något av dem. Den här chiliplantan har i alla fall fått extra lysrörsljus och den ser glad och välmående ut, tycker jag (även om fotot är rätt kasst). =)

Andra saker som har grott och växer så sakteliga är vit lobelia, blomstertobak, månadssmultron och basilika. Zinnia, echinacea och rosenskära sådde jag igår. Jag har massor med fröpåsar kvar som väntar på sin tur... Det här med när man egentligen kan börja så utomhus har jag inte fattat. På många av grönsakerna står det att man kan så "tidigt, så snart jorden går att bruka" men vad innebär egentligen det? De kan väl ändå inte klara frost, efter att de grott? Eller gör de det?

Jag ska surfa lite efter tips och råd och klokskaper, tror jag... :)


Kommentarer
Postat av: Katta

Jag kom på häromdagen att jag inte sått ett enda frö i år, jag som brukar börja i januari...

Det där med att så utomhus är lite olika förstås, jag bor i jämtland zon 6, vi brukar räkna att efter ca 13 juni kan vi plantera ut försådda blommor samt så frö direkt ute. Innan dess kommer det garanterat någon frost natt...eller snö med för den delen.

Har aldrig testat att så grönsaker direkt ute innan "Vårt gränsdatum", men vissa kan man ju så redan på hösten, tex vissa morötter.



Antar att du kanske hittat dit redan, men odla.nu har ett riktigt trevligt forum.

Postat av: Monnah

Eftersom vi nästan alltid är borta mer eller mindre hela sommaren blir det inte längre några frösådder för oss. Vi blir alltid så besvikna då vi lagt ner en massa arbete som går till spillo om det blir för torrt. Man kan ju inte kräva att snälle grannen Åke ska vattna precis varje dag i sex veckor... Jag njuter av att få läsa om din planteringsglädje i alla fall!

2009-03-30 @ 21:07:58
URL: http://monnahs.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback