Många foton blir det...


Jag har länge varit nyfiken på hur många foton jag tagit sedan vi köpte vår kära Nikon D50. Jag har kompisar med Canon som verkar kunna se på ett enkelt sätt hur många bilder de tagit, men jag har inte hittat någon sån funktion på min kamera. Efter lite googlande idag så hittade jag till sist ett program (jag har inte kvar länken! *klantigt* Men jag hittade den i forumet på fotosidan.se och programet heter Panda IEXIF 2, om någon är intresserad av att leta upp det) som kan läsa informationen som finns i bildfilerna och till exempel berätta "total number of shutter releases for camera". Vi har haft kameran nästan exakt 3 år nu. Hur många foton tror ni att vi (det är nästan så att det är ok att skriva "jag" här faktiskt) har tagit?

Nu var jag nästan inne på att anordna en gissningstävling här, men det är kanske inte så kul.... =)

Så jag avslöjar det direkt istället - runt 24500 bilder. Ca 8000 bilder/år alltså. Det är rätt kul att veta, för jag har verkligen inte vågat gissa tidigare. Man kan ju se hur många foton det finns i olika mappar på datorn och lägga ihop, men eftersom jag alltid gör en massa dubbletter när jag redigerar foton och kopierar hit och dit, så är det svårt att få ut något vettigt av det. Men nu vet jag. =)

Jag hade hört att livslängden för en sån här kamera skulle kunna vara ca 15 000 foton. Det lät ju lite hemskt för jag kände mig ganska säker på att jag tagit så många bilder och förmodligen fler där till, men under googlandet idag stötte jag på den ungefärliga siffran 50 000 istället, vilket ju lät lite trevligare. Det stod också att det förstås bara är någon sorts uppskattning och att slutaren kan ge upp efter 10 000 bilder likväl som efter 100 000.

Jag är mer sugen på att äga något i stil med en Nikon D300 än vad som kanske är rimligt. =) Det kanske bara är om man fotar i alla fall lite halvprofessionellt som det är berättigat med en sån kamera? Om den står det i alla fall hos Cyberphoto.se att den ska tåla 150 000 bilder och att det är mycket bra. *drömmer* Men om vår D50 nu kan hålla i 3 år till så borde jag kanske nöja mig och spara drömmarna till senare. =)

Kommentarer
Postat av: milkalisa

Åhh så roligt att få veta. Ska springa iväg och kika hur många jag har tagit!

2009-01-06 @ 22:36:28
Postat av: Jenny

ja du ligger i lä om man säger så... över 15000 på ett år har jag tagit :o)

2009-01-07 @ 10:14:02
Postat av: Carina

Ohh, D300 vill jag också ha! Jag har en D70 nu, men en D300 ska det bli. Den är INTE för halvprofisionella bara. Den är till oss. Because we're worth it. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback