En fråga om timjan... :)


Japp, jag har en sån där trädgårdsfråga igen... om timjan. Vi sådde timjan förra året och idag har vi grävt om landet och då flyttade jag (i alla fall tillfälligt) upp vår timjan till en kruka. Jag har inte rört den sedan jag sådde den. Jag vet inte varför, men jag hade nog för mig att man skulle använda den när den var "ung" och så hade den stått så länge och jag visste inte ens att den var flerårig från början... men nu luktar den ju fantastiskt och även om den var lite torr så lever den ju alldeles utmärkt.

Hur ska man göra? Vad använder man som krydda? Vilka gamla delar som helst eller framför allt såna som kommer nya? Ska man göra något, som att ta bort gamla kvistar, eller ska man bara låta den vara som den är?



Annars har jag varit och shoppat sommarblommor idag. Jag hoppas att det håller sig tillräckligt varmt nu framöver, även om det inte ska vara sån här högsommar hela tiden. Jag chansade lite när jag shoppade, men jag VÅGADE i alla fall köpa lite olika grejor. Jag måste ju testa för att prova mig fram och så lär jag mig väl lite i taget.

Jag har förresten köpt min allra första pelargon också.


Kommentarer
Postat av: ninaerica

Du kan klippa bort torra delar om du vill. Det som används är kvistarna med gröna små blad på. Vill du kan du lägga med hela kvisten när du lagar mat, då är den lätt att ta bort sedan. Annars är det lätt att bara dra bort alla blad från kvisten med fingrarna. Färska kryddor ska man alltid lägga i rätt sent i matlagningen, de ska inte vara med så länge. Medan torra kryddor ska läggas i tidigt för att avge mycket smak. Lycka till!

2008-05-11 @ 21:05:59
Postat av: Anna

Lycka till med din trädgård.

Du kan använda alla delarna av timjanen, jag lägger t ex några kvistar i pannan när jag gör klyftpotatis, inuti kycklingen när jag helsteker den osv. kvisten blir ju lite trådig men det plockar du bort. Bladen använder du som vilken ört som helst. Pelargonen du köpt är en engelsk, tänk på att den ine gillar regn speciellt. <ha den gärna under tak. Om blommorna blir mycket blöta så kan växten ruttna. Nyp bort blommor som håller på att vissna så kommer det nya knoppar. hälsningar Anna

2008-05-11 @ 22:01:05
Postat av: Zarah

Jag hade klippt ner den och låtit den komma på nytt, eftersom de späda skotten är godare - men som Erica säger går det ju att bara klippa bort det torra med.

Timjan är gott och luktar gudomligt! :D

Postat av: Monica Bernpaintner

Mmmm, timjan är gott! Speciellt i olika soppor. Och har du köpt en pelargon är det svårt att sluta! Jag älskar dem. Var bara noga med att knipsa bort utblommade korgar så kommer det fler och fler blommor. Det gillar jag!

2008-05-12 @ 08:33:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback