Fråga om att så blommor...


...om man har sått små, små nästan frön som ska kunna bli vackra blommor... och det stod att de inte skulle täckas med jord utan bara ligga ovanpå och att man skulle försiktigt spraya med vatten ovanpå efter sådd...

...ska man då fortsätta att spraya för att hålla det fuktigt då? Det känns ju som om man måste spraya 5 gånger/dag om det inte ska torka ut men man ändå ska blöta ned så lite åt gången. Ska de stå mörkt eller ljust innan de grott? Nu står de i fönstret och när solen skiner torkar de ju ut direkt.

Ja, jag är ju lite vilse i trädgården som sagt. =)

Kommentarer
Postat av: Zarah

Täck dem med lite plastfolie som du stuckit lite hål i, så håller sig jorden fuktig mycket längre.
Oftast kan man börja vattna försiktigt jättefort, när groddarna börjar visa sig. :)

Postat av: Linda

Jag brukar inte så och har ingen trädgård, så jag vet inte. Men jag sådde en påse med kaktusblandning och då gjorde jag så att jag först blötte jorden och sedan la plastfolie runt krukan så att det höll sig blött och varmt och sprayade sedan vatten när det behövdes. Plastfolien tog jag bort när de hade växt till sig lite och det funkade bra! Massor med kaktusar blev det! :)

2008-05-04 @ 11:28:40
URL: http://www.knorrigt.com
Postat av: Ulrika

Eller ställ krukorna i en tom big-packlåda eller liknande. Häll lite vatten i botten och jorden kommer alltid vara fuktig :-)

De ska förresten stå ljust, behäver förmodligen ljus för att kunna gro, det är därför man inte ska täcka dem. Lycka till!

2008-05-04 @ 22:17:45
URL: http://ulrikaulrika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback