Ibland är det skönt att inte vara litteraturkritiker till yrket...


Jag måste bara skriva några ord om böcker... Jag har nyligen läst alla fyra böckerna i Twilight-serien och nu har jag roat mig med att läsa diverse gamla debattinlägg om Stephanie Meyers böcker. Bland annat
det här och det här. Jag ska inte ge mig in i någon lång utläggning om det hela, utan tänkte mest nöja mig med att konstatera att jag har besämt mig för att inte skämmas över att jag varit fullkomligt uppslukad. Det vore så jobbigt att låtsas att jag hatade böckerna, bara för att det på något sätt skulle kännas mer korrekt. ;-)

Jag struntar i att Meyer inte direkt är någon mästare på språkliga finesser och jag bryr mig inte om att det är mer än lovligt tramsigt ibland. Eller ganska ofta. Vampyren Edward är stark och fantastisk och hans Bella är liten och klumpig och måste bli räddad från diverse farligheter gång på gång. Strunt samma - det är nämligen spännande. Det var länge sedan jag hade så svårt att släppa en bok. Eller fyra böcker då. Av någon anledning kändes det helt rätt att kasta sig in i virrvarret av tonårskänslor och blodtörst... :)  

För lite drygt ett år sedan skrev Lena Kjersén-Edman så här i DN:  "I massor av bloggar ropar nu även vuxna läsare ut att de kärat ned sig i den bossige vampyren Edward." Så jag är väl tvungen att göra det jag också. Erkänna. Jag är förstås störtkär i Edward. =) Som tur är så har jag inga problem att skilja på fantasi och verklighet och jag har heller inga problem med att fortsätta att leva här i verkligheten.

Jag känner heller inte något behov av att gå med i facebook-gruppen "Because of Edward Cullen human boys have lost their charm". =) Jag vet inte om den finns på riktigt, men det gör den säkert. Den omnämns i en av debattartiklarna i DN.

Just nu läser jag Flyga drake. Det är förstås en helt annat sorts upplevelse. Jag är glad att jag kan hitta något att tycka om både i det som är "rätt" och i det som tydligen är "fel". Det ger ju bara mig mer att välja på. =)

Jag gillar förresten True blood på tv just nu, och om jag vågar ska jag läsa "Låt den rätte komma in" snart. Inte visste jag att det var så kul med vampyrer... =)




Kommentarer
Postat av: MissMian

Tycker att Twilligt är helt ok även om jag delvis håller med angående språket (är ju lärare i svenska, så jag är väl lite miljöskadad..) samtidigt är ju vitsen med böcker att folk ska gilla dem och att de ska ge läsaren en upplevelse och det gör verklgien dessa böcker. Ibland behöver man få läsa sånt och nästa något helt annat, så är det bara! :) Så läs på utan dåligt samvete!

Postat av: carina

Det gör du helt rätt i, att inte skämmas altså=) Det gör inte jag heller. först tyckte jag nog att jag var tvungen att be om ursäkt för att jag gillade böckerna för att jag är vuxen och ingen tonåring längre. Men man får helt enkelt acceptera att man aldrig blir för gammal för en bra kärlekshistoria=) Det är bra att man inte tar allt så alvarligt jämt och ständigt.

och jag måste även säga att jag tycker "flyga drake" är en fantastiskt bra bok!

2009-09-21 @ 20:23:17
URL: http://carinalindholm.blogg.se/
Postat av: Sanna liljan_

Jag har alltid tyckt att det är riktigt läskigt med vampyrer. Mina syskon har läst Låt den rätte komma in och gav mig den boken för ett tag sedan men jag har inte vågat börja läsa den... Blev övertygad av en kompis att börja med Twilight-serien och nu är jag fast! Är sugen på att titta på True Blood och sedan ska jag väl minsann våga mig på Låt den rätte komma in också!

kramkram

2009-09-21 @ 21:22:27
URL: http://sannagregersdotter.blogg.se/
Postat av: Petra

Inget att skämmas för, böckerna låter ju bra!

Lånar dom gärna av dig om du har dom vill säga..?

Flyga drake är en fantastisk bok, jag har även läst "Tusen strålande solar" av samma författare som även det är en bok som verkligen berör.

Kram på dig!

2009-09-22 @ 07:22:54
Postat av: Ellinor

Nä inget att skämmas för tycker jag :) Gillar böckerna jag med (har fyran kvar att läsa). Kollegor på jobbet som är över 50-strecket tycker också de är bra! Även om vampyrer inte är min grej (tycker de är lite läskiga) har jag således fastnat för Bella och Edward och nu True Blood på tv... Låt den rätte komma in ligger hemma på nattduksbordet och ska läsas inom kort :) Flyga drake är förresten en riktigt bra bok det också!! Kram

2009-09-22 @ 18:16:05
URL: http://ellisonscrap.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback