Är det straffbart att inte använda ansiktsvatten?


Jag bara undrar.

Jag tror jag genomgår någon sorts medelålderskris.

Den senaste tiden har jag gett mig in i shoppingdjungeln när det gäller helt andra saker än vad jag brukar bry mig om. Jag har köpt flera par skor, ett par olika väskor, en vårjacka, ett par sjalar och både nagellack och nagelvårdprodukter.

Nu har jag fått för mig att jag behöver en foundation. Efter flera år då jag tror att jag inte ens kan ha tittat mig i spegeln mer än ett ytterst flyktigt ögonkast då och då, var det ett ganska stort steg att börja använda lite kajal och mascara igen. Det händer inte riktigt varje dag, men faktiskt flera gånger i veckan. :)

Nu har jag plötsligt blivit oerhört sugen på att använda lite mer smink än så. I alla fall någon gång ibland. Jag vill jämna ut huden, utan att se alldeles sminkad ut. Naturlig... ni vet. :)

Jag har aldrig varit någon expert på det där med underlagskrämer och det känns lite konstigt att försöka lära sig att hitta rätt nu.

"Vad använder du för ansiktsvatten?" frågade hon som sminkade mig på prov på Åhlens city, där jag smet förbi på vägen hem idag.

"Öh, jag har inget ansiktsvatten."

Reaktionen var inte att leka med. Jag är lite orolig att det kanske blir någon påföljd? Finns det ansiktsvattenpoliser?

Dessutom föreslog hon en peeling och när jag nöjt berättade att jag faktiskt köpt ansiktspeeling nu i vinter för att jag insåg att jag behövde får bort lite "fnas", men att jag kanske inte varit riktigt så duktig på att använda den så ofta som jag borde, frågade hon förstås vad det var för peeling.

"Eh, någon från apoteket." svarade jag och hörde direkt hur fel det lät.

"Använder du fuktighetskräm från apoteket också?" Tonfallet avslöjade allt om vad hon hade tyckt om det.

Tack och lov köpte jag en dyr fuktighetskräm i vintras, så jag drog en lättnadens suck när jag verkade bli godkänd på den frågan. Jag berättade inte att jag inte smörjt in ansiktet överhuvudtaget, under mina ganska många år utan att titta i spegeln.

Hon var faktiskt inte speciellt trevlig den där människan.  Jag ska verkligen inte handla något av henne.

Men jag tror jag gillar hennes foundation... och den går ju att få tag på även i andra butiker. Och jag måste nog köpa ansiktsvatten också... ;)

Kommentarer
Postat av: Monnah

Hahaha! Go, Anna! Jag tror inte att man blir straffad om man inte använder ansiktsvatten. Ett par 60+ingar som jag känner har varken sminkat sig eller använt några flashiga ansiktsvårdsprodukter, men de har väldigt naturlig och vacker hud, och detta utan en enda liten botoxspruta någonstans.

Postat av: Annika

Skrattar gott! Ibland undrar jag om de lever i ngn annan värld de där skönhetsexpediterna...som om det vore ngt allvarligt fel på mig som reagerar när jag hör att ansiktscremen kostar 700 kr! och till det måste jag såklart ha ansiktsvattnet, borttagningsolja, ögoncreme, porförminskningscreme, extra dagcreme, nattcreme samt peeling! Allt för endast sådär tretusen kronor...och då ingår inte sminket...



annika5064

2010-04-16 @ 23:04:20
Postat av: Kajsa

Ja, vad är det för fel på kräm från apoteket? Lika bra och sjukt mycket billigare. Men visst, man kanske skulle se till att använda den ibland också. skratt



Nä, tacka vet jag att välja själv och inte ha snorkiga expediter som snörper på munnen (har de inte tänkt på att de bli rynkiga i förtid om de gör så? :) om man råkar visa sig ha prioriterat annat istället för produkten i fråga (pyssel t.ex.).

2010-04-17 @ 13:54:41
URL: http://melen.se/blog
Postat av: Linda

Känner igen det där. De gånger jag är hos en hudterapeut och får ansiktsbehandling så kommer frågan "vad använder du för hudvårdprodukter?". Säger man apotekets så får de något mörkt i ögonen och tar fram ett "speciellt utformat hudvårdspaket speciellt för dig" som skulle gå på måååånga pengar. Det förtar nästan njutningen i att gå och få ansiktsbehandling, nästa gång ljuger jag och säger att jag använder "fancy pancy-krämen" så slipper jag bli påprackad.



Apropå foundation så kan jag varmt rekommendera mineralfoundation från Tikei! Billigt och ruskigt bra :) www.tikei.se

2010-04-18 @ 21:48:54
URL: http://lindasdagar.blogg.se/
Postat av: Maria Bollen

Jag känner precis igen mig i hur det var när jag skulle bli sminkad hos Bodyshop för ett par år sedan och fick höra hur extremt rynkig jag var och gick därifrån och kände mig fulare än någonsin för att inte tala om när jag gjorde en ansiktsbehandling och lovade mig själv att aldrig göra om det igen någonsin whatsoever, det kändes närmast som ett övergrepp eftersom jag fick höra att min hud var katastrofalt dålig...nu efter en graviditet är den bättre än någonsin (enligt min egen högst oprofessionella mening) och det utan ansiktsvatten :o)

2010-04-18 @ 22:42:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback