Inget speciellt...


Jag har varit ute och slagits med myggen en stund och nu kliar det som sjutton på alla möjliga håll och kanter. Hua. Gillar inte mygg! Hade annars kunnat ägna mig åt trädgården en stund till tror jag, för det var skönt att få vara ute en stund i lugn och ro. Hoppas på att få lite gjort i helgen. Det är så mycket som är fint, men det är ju synd när det fina nästan är övervuxet av gräs och ogräs... ;-) Och det finns en hel hög med växter som väntar på att få komma ut och vänja sig vid livet där ute + en hel del frön som borde komma ned i marken också!

Men pga myggen gick jag in och lekte i photoshop istället... =) Action + texture kommer från
Michelle Black.



En liten trädgårdshistoria förresten... ;-) Jag trodde förra veckan att vi haft påhälsning av något djur som ätit upp delar av ett par av jordgubbsplantorna som står lite avsides från resten av jordgubbslandet. Förra året var det närmligen någon (rådjur?) som kalasade i sig det allra mesta av jordgubbsplantorna i landet - ve och fasa - och jag har tänkt att vi borde ordna något bra skydd så att samma sak inte händer i år. "Stora" landet var dock inte rört nu, utan det var bara två av plantorna som står avsides. De hade haft ganska mycket blommor, men såg plötsligt så kala och konstiga ut.

Dagen efter när vi satt och åt började Alva plötsligt prata om när hon och en kompis lekte i lekstugan dagen innan. Jag kom ihåg att de hade bjudit in till fest, men maten var precis klar och leken blev avbruten innan vi hann komma dit och hälsa på. Nu berättade Alva hur fint de hade gjort och att L (kompisen) hade plockat blommor.... Åh... plockat blommor? Jag anade genast oråd, för de massakrerade jordgubbsplantorna växer nämligen precis utanför lekstugan. =)

Japp så var det! Jordgubbsblommorna blev till fina festdekorationer i lekstugan. Fast när jag hittade dem där var de redan väldigt vissna. :) Risken att ett hungrigt rådjur kommer hit lär ju kvarstå och det finns väl fler som gillar jordgubbar så något sorts skydd borde vi verkligen ordna. Men jag hoppas i alla fall att barnen kan hålla sig till att plocka maskrosorna hädanefter. :)


Kommentarer
Postat av: Åza

Tack Anna!

2010-06-02 @ 23:10:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback