Lite glada sömnnyheter...

Det har inte skett något mirakel, men jag har i alla fall några små framsteg att berätta om! Jag har varit borta en stund ett par kvällar och det är ju helt klart att det är det som krävs för att Alva ska somna och sova i alla fall lite grann... I torsdag sov hon ca 1 timme i sin egen säng innan vi lyfte över henne till oss när hon vaknade. Då hade hon varit ordentligt jättearg i ca 45 min och till sist somnat på Johans axel. Inte på något sätt den optimala lösningen, men hon har inte sovit alls i sin egen säng sedan i juli eller något i den stilen, så för oss var det lite fantastiskt. :-) Igår var jag borta igen (och scrappade, roligt nog!) och när jag kom hem sov Alva i sin egen säng igen. Den här gången  hade hon somnat ganska snabbt (på sin pappas axel) och sen sovit ca 30 min i sin säng. Sen vaknade hon och skrek, men somnade så fort han lyfte upp henne (ja, hon sov väl i princip när hon skrek också). Först efter 50 min gick det att lägga ned henne utan att hon skrek - lite jobbigt - men sen sov hon i alla fall drygt 2 timmar i sin säng. Så vi hann gå och lägga oss utan att Alva var med. Kändes mycket underligt och jag hade såklart jättesvårt att somna utan henne...

Det är kanske superpuckat att vänja henne vid att somna på Johans axel när jag är borta... men jag förstår honom. Vad ska man göra? Om hon kan tokskrika i 45 min på Johans axel, hur länge kan hon då inte skrika i sin säng? Jag tror vi får försöka fokusera på det positiva i att det faktiskt glimtar fram lite hopp åtminstone. Att hon alls sovit i sin säng känns alldeles superbra! Jag ska ju vara borta en hel helg i slutet av april (ScrapEvent - tjoho), så då blir det två nätter och en kväll (jag kommer att komma hem seeent på söndagen) för dem att öva...

Kommentarer
Postat av: elisabethp

Åå vad jag känner igen era sömn-besvär.Jag tror jag gått flera mil med min Emma i famnen när hon var bebis.Men kämpa på!Det blir bättre! Jättefina LO:s du gör!

Postat av: emelie

så härligt att höra att det går åt rätt håll!

2007-04-11 @ 12:33:14
URL: http://emeliesscrap.blogg.se
Postat av: Monica

Tjoho! Vilken härlig nyhet. :-)

2007-04-11 @ 21:53:09
URL: http://monnah.blogsome.com
Postat av: ethel

Härligt! Varje resa börjar med ett steg!!!

2007-04-11 @ 22:38:47
URL: http://ethelb.blogg.se
Postat av: Lena S

Skönt att höra att det börjar vända det viktiga är nog tror jag att den vana hon lagt till med innan bryts vilket det gjorts nu att du inte varit hemma även om hon somnar mot Johans axel så tror jag det kan komma nåt bra ur detta ;o)
Ha en bra dag!
Kramis/Lena S

2007-04-12 @ 07:21:34
URL: http://lenasochronjasscrapp.blogg.se/
Postat av: Morfen

Det är jobbigt det där med barn och sömn när det inte funkar. Tycker att de ändrar rytm så ofta också att så fort man tror att man äntligen hittat en skön rutin så kommer någon flunsa eller tänder ivägen för den sköna rutinen. Kämpa på! Kram!

2007-04-12 @ 08:30:46
URL: http://morfen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback