Mer om sömnen...

Igår kväll var en riktig katastrof. Jag försökte lägga en jättetrött Alva vid 19-tiden, som jag nästan alltid gör... och hon somnade näääästan, som hon också ofta gör, men hon kom liksom på att hon var nära och började skrika istället. Sen lugnade hon ned sig, men var helt klarvaken och jag orkar inte tillbringa hela kvällen i sovrummet med henne, så därför gav jag upp och hon fick komma med ut i vardagsrummet. (Det är väl här vi gjort fel från början, antar jag. Vi skulle väl inte ha gett upp så lätt... ) Hur som helst var hon sen ganska nöjd rätt länge, men straxt efter 21 höll det inte längre. Då hade jag ammat henne i soffan och hon somnade nääääästan igen, men började istället sprattla för allt hon var värd. Eftersom jag verkligen inte ville gå och lägga mig redan - är så trött på att bli körd i säng eftersom det är enda sättet att få Alva att somna att jag tror jag exploderar, så försökte jag få henne att somna i vagnen. Det är ju så hon nu somnar på dagarna - jag drar vagnen fram och tillbaka. Men hon bara gallskrek. Så mycket att hon hostade jättehemskt och när hostan var över fortsatte hon att skrika. Vid tredje "nu låter jag som jag ska kvävas-host-skrik-attacken" tog jag upp henne. Och till sist - framåt kvart i tio - gick vi och la oss och då somnade hon efter en del krångel. Det är ju inte konstigt att det är svårt att somna när man är så övertrött och när man skrikit så mycket.

Hon skriker alltså som en galning när hon ligger i vagnen och jag finns precis intill. Hon skriker nästan lika mycket när Johan bär henne. Det är bara jag som kan lugna henne genom att bära och sjunga (men somnar gör hon inte). Fatta att jag är skräckslagen inför ett eventuellt försök med 5-minutersmetoden! Hur gör man för att inte plocka upp henne när hon hostar så hon låter som att hon ska kräkas och kvävas?

Att jag inte lägger mig med henne och sen går upp igen beror på att det oftast tar så lång tid att jag blir så trött att det liksom inte är någon idé. Och sen vaknar hon alltid efter 30-40 minuter om jag inte är där brevid henne och då vägrar hon 9 gånger av 10 att somna om igen, för att jag inte är tillräckligt snabb in till henne.

Ja himmel och pannkaka, jag vet verkligen inte vad vi ska göra. OM vi ska köra 5-minutersmetoden så är det ändå aktuellt först om en dryg månad, så jag måste ändå försöka stå ut till dess. Jag accepterar väl läget de flesta kvällar, men när den där frustrationen bryter ut så som den gjorde igår så är det inte roligt. Då vill jag bara kasta saker omkring mig och ge bort Alva till någon som klarar av henne...

Kommentarer
Postat av: ethel

Åhh, jag lider verkligen med dig! Det ÄR inte roligt att vara helt styrd av någon annan, att aldrig få lite vuxentid, etc... Det är bra att du kan uttrycka din ilska, ledsenhet och frustration.

Det finns nog ingen patentlösning... tyvärr. Jag förstår om du är trött, men försök att tänka att det inte är för alltid det kommer att gå över.

Tänker på dig! Stor styrkekram! /Ethel

Postat av: Cloud-Karin

Som svar på din tidigare fråga som jag missat svara på....Matteo var riktigt ledsen näst intill hysterisk han hulkade typ första kvällen därav satt jag och klappade honom på ryggen tills han lugnade ner sig utan att säga ett ord. Det var jobbigt men på något sätt ländes det inte som jag övergav honom eftersom jag gav närhet men ändå visade att jag inte godkände hans beteende... Svårt att förklara...

2007-02-18 @ 16:45:08
Postat av: Lilo

Ja du Anna... det är som att läsa en beskrivning av hur Amanda var som bebis. Och jag hade inte hjärta att göra annat än bära runt på henne heller. Men som tur var dög hennes pappa lika bra, så han fick bära en hel del. ;) Att säga att det går över är ingen trött just nu, jag vet! KRAM!!!

2007-02-18 @ 19:03:37
URL: http://liloscrap.blogspot.com
Postat av: Lindzi

Thea var arg som ett bi och skrek hysteriskt i början. Somande av utmattning efter en timme första kvällen. Det bliv mindre och mindre "skriktid" för varje kväll och på ett par dagar fattade hon. Det där med att kuta dig varje gång de vaknar känner jag igen. Så höll jag på när T var i samma ålder varje halvtimme fram till kl 4... då kände vi att vi inte pallade längre och var tvugna att lära henne somna om själv. Tufft men de överlever och de vuxna får tid till varann också. Kram!

2007-02-18 @ 20:49:49
URL: http://lindzi.blogg.se
Postat av: Lena S

Vill bara ge dig lite styrkekramar,har inga bra tips att ge dig, tyvärr....
Kramis/Lena S

2007-02-18 @ 21:21:02
URL: http://lenasochronjasscrapp.blogg.se/
Postat av: Lisa - InkyWings

Tipsar om Anna Wahlgrens metoder. Väl värda ett försök. Har egen erfarehet och barn som sover så gott! Hon har ett eget forum med massor av frågor och svar och möjlighet till diskussion!

2007-02-25 @ 20:27:56
URL: http://lisainkywings.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback