Om Alvas sömn igen...

Om inte vi får någon ordning på Alvas sömn snart efter flytten kommer jag att bli galen. På riktigt. Det här går inte mer. Men jag tror inte att vi kan genomföra 5-minutersmetoden, för jag tror inte att vi klarar det. Jag la mig nyss brevid Alva i vår säng och 2 minuter stod jag ut innan jag lyfte upp henne. Hon skriker - trots att jag ligger där brevid henne - så att jag på riktigt tror att hon ska dö. Eller i alla fall kräkas. Eller svälja tungan. Om man nu kan det när man skriker.

Så vad i hela friden ska vi göra? Jag begriper det bara inte, men nu är jag så ledsen och trött så jag tror jag blir knäpp, knäppare, knäppast. Vi borde packa mer, för det finns lösa grejer överallt. Men det får väl ordna sig med flyttandet i morgon ändå.

Kommentarer
Postat av: jenny_li

Det stod om nån metod i Aftonbladet häromdan - mildare än 5-minutersmetoden, men tydligen väldigt effektiv. Tror inte det stod så mkt om metoden i tidningen, det är väl meningen att man ska köpa nån bok för att få veta. Men det kanske det kan vara värt? Kolla aftonbladet.se - det finns säkert fortfarande där nånstans!

Annars - testa 5-minutersmetoden om EN av er kan förhärda sitt hjärta. Jag klarade det inte, så Andreas fick ta hand om Elias när vi gjorde det. Eftersom det gav så snabbt resultat visste vi ju på bara 2 dagar att vi var på rätt väg, då blev det lättare. Man märker ju hur barnen svarar. Bättre att testa en metod än att bli galen. Och ärligt talat - så länge ett barn skriker så andas det och det går ingen nöd på det. Jag har tröstat mig med den tanken ibland!

Postat av: emelie

har ni inte någon som ni kan lämna henne till en natt? så ni får sova. kanske hon också sover då om hon vet att du inte är där från början. så gör våran minsta. här är det bara pappa som gäller men så lämnade vi bort han och då sov han hela natten.

2007-03-16 @ 22:21:12
URL: http://emeliesscrap.blogg.se
Postat av: emelie

glömde säga att vi får hålla tummarna är det blir bättre i nya huset.

2007-03-16 @ 22:21:53
URL: http://emeliesscrap.blogg.se
Postat av: Lindzi

Skickar en stor lycka-till kram!!

2007-03-16 @ 23:05:39
URL: http://lindzi.blogg.se
Postat av: ylva

tankte precis samma som emelie, har inte alva en snall mor- eller farforalder som kan ta sig an henne en natt eller sa? sa kanske ni kan fa sova ett slag oc samla lite krafter. ibland kan det vara allt som behovs ocksa... nagon annan som nattar. till trost kan jag saga att jag har svart att forestalla mig en mer hysterisk unge vid laggdags an min son nar han var omkring ett ar och jag lyckades. tillslut ;). pa honom fungerade som sagt inte den "rena" fem-minuters metoden, men en nagot hemmagjord variant. det tog emellertid tid, energi, talamod, envishet... magiskt var det inte(forran det antligen bar frukt dvs). ni kommer att hitta ett satt ocksa ;).

2007-03-17 @ 04:13:57
Postat av: Miaa

Hej!
Jag brukar hoppa in här på din blogg för att titta på dina snygga alster! Egentligen brukar jag faktiskt inte läsa så mycket om ert liv, men har ju sett rubrikerna... Så nu när Alvas sömn kom upp igen så läste jag faktiskt.
Jag tänkte tipsa om samma som jenny_li har gjort...Aftonbladet. Här står det: http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,1020893,00.html
Kanske kan vara värt att prova i nya huset? Sedan kan du/din man prova en helt ny läggningsrutin. Kanske leka lite först bredvid sängen, sedan ta en bok med till en mysig fåtölj och titta i, en där man låter som djuren eller så, och sedan lägga ner henne i sängen och säga godnatt, kankse sjunga en visa. Vi har två barn, 11 år och 4 år. När 11-åringen var liten var det en timmes handhållning innan hon somnade, medan 4-åringen inte alls har varit sån. Han ville sova själv redan när han var några veckor, medan 11-åringen slutade komma in när den nya bäbisen kom och hon var tvungen att ligga på golvet på ett tjockt täcke... Hon valde själv den lösningen för hon var rädd att lägga sig på lillebror. Då var hon 7 år. Det varade bara några nätter, så när bäbisen sov själv var vi barnfria i sängen! Vilket då inte hade hänt på 7 år! (om hon inte sov hos mormor eller farmor då...)
Hoppas det snart löser sig!!
MVH Miaa

2007-03-17 @ 08:18:04
Postat av: Karin B

Usch! Jag lider med dig! Min enda tröst är att det blir bättre även om jag själv inte trodde det!

2007-03-17 @ 22:10:08
URL: http://blogg.brandin.info
Postat av: Pernilla

hej anna!
jag heter pernilla och min scrapmentor är monnah. själv scrappar jag en hel del men är inte en hejare på utmaningar och gallerier. däremot kollar jag gärna in vad andra gör och hittade fram till din blogg via monnahs; livet ur min synvinkel.
här kommer lite sömnråd som jag vet funkar. jag har från början kört anna wahlgren metoden på min lille kille som är 2,5. den går ut på att man lär barnet att somna av sig självt och att man inte behöver räddas ur sängen från sina föräldrar. det är en mildare version av 5 min metoden, som jag tycker är för grym. grym därför att du som förälder inte har någon annan funktion än att inte vara där. med aw metoden är barnet i sängen själv och till en början hysteriskt skrikande MEN du har verktyg för hur situationen ska hanteras. ungefär så här går det till:
förbered lilltösen på att det snart är läggdags genom att varje dag alltid ha samma rutiner.
när du lägger ner henne ska du vara lung och själv intala dig själv att detta med att sova själv faktiskt inte alls är farligt och att din lilltjej kommer att klara av det hela galant.
när du lagt ner henne kommer nyckeln till varför du kommer att lyckas: ramsan. ge henne en egen ramsa som du säger till henne från det att du sagt godnatt och upprepar utanför hennes dörr medans hon antagligen gråter hysteriskt. ramsan kommer så småningom lugna henne och du har ngt du kan göra för att hjälpa henne.
på www.annawahlgren.com finns ett forum där anna själv svarar på frågor och du hittar hur du gör lite mer konkret. det hela kan kännas lite fanatiskt till en början men när du och lilla dockan väl hittat hem i metoden kommer du att kunna sova gott på nätterna!! jag lovar!!
hör av dig om du vill och lycka till med flytt och sovning!!
pernilla

2007-03-23 @ 11:52:21
URL: http://pillerillmittilivet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback